20 Ağustos 2016 Cumartesi

Ileri Teknoloji 5 Robot

   Aslında bir gezegen anlatacaktım size bu yazıda ama çok başka bir konu seçmek istedim. Daha önce de üzerinde araştırma yapıp size sunduğum Yapay zeka insanlığın sonu olabilir! adlı yazımda bir giriş yapmıştım aslında bu konuya.
Kuratas
Bilim kurgu filmlerindeki senaryolara benzeyen birkaç düşünce öne süreceğim .  Yapay zeka insanlığın ürettiği harika bir teknoloji. Tıpkı bilgisayarlar,android telefonlar,uçaklar, oldukça hızlı trenler,jet uçaklar vb. teknolojiler gibi. Bir önceki yazımda yapay zekanın insanlığın sonunu getirebileceğini bir bilim adamının cümleleriyle mümkün görmüştüm. Etrafınızdaki insanların çoğunun aslında robot olduğunu hayal etsenize, muhtemelen şu an böyle bir şey imkansız gibi geliyor öyle de zaten fakat bu birkaç yıl sonra imkansız olmayacak. Çizgi filmlerde kötü bilim adamlarının kocaman bir robotun içine girip ateş etmesi gibi bir şey günümüzde mümkün olabilir mi? Hayır mı dediniz. O halde şunu bilmelisiniz ki böyle bir robot çoktan yapıldı. Japon robot şirketi Suidobashi tarafından Kuratas adında bir robot sergilendi. Kuratas yaklaşık 4,5kg ve yaklaşık 4 metre boyunda . Kuratas içine binen biri tarafından yahut uzaktan kumanda (akıllı telefon) ile de kullanılabiliyor. Şimdi ise buraya dikkat çekiyorum Kuratas savaş robotudur başka bir açıdan ve diğer ülkelere pazarlanmaya açılmıştır. Saatte 10 km
Promobot
hızla gidebilen Kuratas 2013 tarihinde yapılan açıklamaya göre 1.353.500 $ 'dır. Sonuçta 'Biz yönetiyormuşuz sorun yok.' diyebilirsiniz en büyük tehlikenin insan egosu,kibiri olduğunu ve insanlığın tarihini lekelemiş savaşları unutarak . Fakat Rus bilim adamlarının ürettiği ve öğrenme becerisine sahip Promobot adlı  yapay zekalı robot bir mühendisin kapıyı açık unutmasından yararlanıp araştırma merkezinden kaçtı. İşin garip yanı bu robot daha önce de kaçmıştı ve daha önce kaçtığında gittiği yerleri unutmamış tekrar oralara gitmişti. Şarjının bitmesiyle araştırma merkezine geri götürüldü.  Peki Kuratas kadar büyük savaş robotuna yapay zeka ve yörüngeye oturup yıllarca sinyal gönderen bir uzay mekiğinin pil ömrü yahut kendi kendine enerji üreten bir sistem  verilirse bunun yaratacağı tehlikelere hazır mıyız?
Wildcat 
Beni en çok etkileyen robota geçmeden önce çok şaşıracağınız son iki robottan bahsedeceğim. Wildcat,Amerikalı Boston Dynamics şirketinin ürettiği çok gelişmiş dört ayaklı robottur. Yapısı bakımıyla bir çitayı andıran bu robot aynı zamanda dünyanın en hızlı ayaklarına sahip  robotudur. Saatte 45 km hızla gidebilen bu robot Abd'nin ordusu için üretilmiştir. Zorlu yamaçlara tırmanabilme özelliği vardır.
Benim bunca robot içinde en hayret ettiğim robotlardan son ikisine geldik. Uzayla daha ilgili olduğum için bu robot ikinci sırada. Japon bilim adamlarının teknolojik olarak çoğu ülkeden ileride yaşadıklarını ve gelişmiş bilgilere sahip olduklarını gözler önüne seren bu robotun adı HRP-4C'dir. Miim lakaplı bu yapay zekalı insansı robot
Hümanoid robot HRP-4C (Miim)
Curiosity
ses tanıma ve taklit etme özelliğine sahiptir. 16 mart 2009 tarihinde ilk kez sergilenen Miim, oldukça gerçekçi yüzü ve mimikleri ile size en başta sorduğum 'Acaba etrafınızdaki bazı insanlar robot olabilir mi?' sorusuna kesin ve net bir cevap vererek 'Az kaldı.' diyor adeta. Miim sergilendikten iki yıl sonra yükseltilmiş yani daha yeni ve iyi özellikler eklenmiş halde tekrar sergilendi. Ve İleri Endüstriyel Bilim ve Teknoloji Ulusal Enstitüsü (AIST) bu yükseltilmiş hali 'süper gerçekçi' olarak tanımladı. Miim aynı zamanda en ileri android olarak kabul görmektedir.Miim'in yeteneklerinin sergilendiği videoda mim'in koreografik hareketleri kaçırmadan sergilemesi beni etkiledi açıkçası. O videonun linkini hemen yazı sonunda yayınlayacağım.
Ve son olarak Curiosity. Mars'a gönderilen çok ileri teknoloji olan bu robot 9 aylik bir uzay yolculuğunun ardından Mars'a iniş yapmıştır.Curiosity bir araba büyüklüğündedir. Son 4senedir başarılı bir şekilde görevini devam  ettirmektedir. Mars'taki hayat için incelemeler yapıp fotoğraflar gönderen Curiosity, inişe geçtiğinde NASA sitesinden canlı yayın yapacağını duyurmuş ve  yoğun ilgiden site donmuştur. Bunun üzerine New York Times meydanında dev ekrandan canlı olarak yayınlanan Mars inişine halkın ilgisi dikkat çekmiştir. Bu keşif robotunun aynı zamanda sosyal medya hesabında üç milyondan fazla takipçisi vardır .

Miim adlı insansı robotu izlemek için tıklayınız.

5 yorum:

  1. Sen ısrarla robotlar dünyayı ele geçirecek diyorsun bense hala aynı fikirdeyim ve Cem Yılmaz'ın dediğine katılıyorum, "Benim şarja taktığım alet bana ne yapacak?" :) Tabi olay bu kadar basit değil. Biraz mizah katmak istedim. Ama işin gerceginde de bana hala inandırıcı gelmiyor. Benimde Marsa giden uzay aracı çok dikkatimi cekti. Bakalim bir gün suya rastlanacak mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle neşeli yorumlar yapacaksanız ben sizinle farklı fikirleri de savunabilirim :) ne kadar güzel bir yorum olmuş :)) biraz filmz gibi geliyor evet ama araştırıp sunmasam oolmazdi :)) çok teşekkür ederim :)

      Sil
  2. Yapay zekâlar ne zaman "bilinç" sahibi olurlarsa o zaman robotlardan korkmak gerekecek. Cuma ya da salı günü bir video yayın ile kısaca değineceğim bir konu.

    YanıtlaSil
  3. Yapay zekâlar ne zaman "bilinç" sahibi olurlarsa o zaman robotlardan korkmak gerekecek. Cuma ya da salı günü bir video yayın ile kısaca değineceğim bir konu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu gidişle ona da az kaldı sanırım. Merakla bekliyorum videonuzu.

      Sil